ولادت امام موسی کاظم مبارک باد

ولادت :

امام موسی بن جعفربن محمّدبن علی بن الحسین بن علی بن أبی طالب : در هفتم صفر 128 ه . ق در زمان خلافت حاکم ستمکار اموی؛ مروان بن حکم در شهر أبواء دیده به عالم گشود و جهان را به نور خویش روشن ساخت.
مادر گرامی ایشان حمیده دختر صاعد بربری است که از طرف امام باقر (ع) به المصفاة من الأدناس ؛ صاف و پاک شده از پلیدی ها لقب گرفت امام صادق (ع) درباره ی این بانوی گرامی فرمود: المصفّاة من الأدناس کسبیکة الذهب...؛ یعنی پاک و صاف شده از پلیدها و آلودگی ها مانند شمش طلا است، و همواره فرشتگان او را نگهبانی می کردند تا او برای من کرامتی از طرف خداوند به ارمغان آورد که حجّت خدا بعد از من شد. [1] در واقع امام صادق (ع) در این روایت به حجّت خدا بعد از خویش تصریح فرموده است. امام کاظم (ع) نوزده سال با پدر گرامی خویش زندگی کرد. 

القاب امام کاظم (ع) :

العبد الصالح ؛ بنده صالح ، این لقب به جهت شایستگی عبادت و اجتهاد اوست. 
الوفی؛ با وفا ، به علّت این که او با وفاترین بنده به خدای متعال پس از پدر گرامی اش بود. 
الصابر؛ صبر کننده ، از آن رو که در برابر دردها و پیش آمدهای ناگوار صبر پیشه کرد و در راه خدا استقامت ورزید. 
الکاظم؛ بازدارنده ی خشم ، و آن به سبب سکوت و بردباری اش در قبال خشم شدید ستمکاران بود. 
أمین بر امانت داری او در امور دین گواهی می دهد و 
باب الحوایج است ؛ یعنی راه و طریق وسیله ای که بندگان برای رسیدن به حاجت ها و حل گرفتاری ها از او مدد می گیرند. آری هرگاه با اندوه و گرفتاری به درگاه خداوند تضرّع و سؤال کند، و او را به واسطه ی امام هفتم (ع) ـ با یکی از القاب حضرتش ـ بخواند ، به یقین خداوند متعال درد و گرفتاری اش را خواهد گشود.[2]

کنیه های حضرت : 

به تحقیق القاب و کنیه های زیادی به امام موسی بن جعفر (ع) اختصاص یافته است ؛ چرا که در زمان حضرت تقیه به اوج خود رسید و شیعیان به امام القاب و کنیه های گوناگون نسبت دادند ، و هرگاه جاسوس حکومتی از آن آگاه می شدند ، شیعیان آن نشانه و علامت را تغییر می دادند ؛ از این رو در روایات به ندرت نام شریف امام (ع) تصریح شده است.
از جمله کنیه های معروف امام موسی کاظم (ع) می توان به موارد : ابوالحسن اوّل، ابوالحسن الماضی، أباعلی، ابواسماعیل و ابوابراهیم اشاره کرد. [3]

شاخص های اخلاقی : 

عفو و گذشت، نیکی، بخشش، سخاوت و برآوردن نیاز حاجتمندان از جمله ویژگی های برجسته ی امام کاظم (ع) است. امام(ع) همواره دوست دار کار خیر و تقرّب به خدای متعال بود.[4]

اثبات امامت :

فیض بن مختار نقل می کند که به ابی عبدالله (ع) عرض کردم : دستم را بگیر و مرا از آتش جهنّم رهایی ده که ما پس از تو کسی را نداریم؟ در آن هنگام ابوابراهیم(ع) داخل شد، در حالی که پسر بچه بود، ابی عبدالله (ع) فرمود : این صاحب شماست، پس دامن او را بگیر و به او تمسّک کن. [5]
به تحقیق بسیاری از علما همچون: صدوق، کلینی، طوسی، مفید و علمای دیگر روایات فراوانی نقل کرده اند که نص آن بر امامت امام کاظم (ع) دلالت می کند. نوبختی، [6] امامت امام کاظم (ع) را به اجماع بیان کرده است: تمام اصحاب و یاران امام صادق (ع) بر امامت امام کاظم (ع) اجماع کرده اند.[7]

روش سیاسی امام (ع) :

سیاست حضرت شیوه ی خاص خود را داشت :

1. حضرت بر پیروی از راه و روش اهل بیت تأکید داشت؛ چرا که روش سیاسی و راه آشکار آن ها مبنی بر دوری کردن از ظلم و تنفّر و بی زاری از ظالمان است. حضرت بر اهمیّت رعایت این اصل از سوی شیعیان و دوستان سخت می گرفت و همکاری با حکومت عباسی را حرام فرموده بود. نحوه ی برخورد حضرت(ع) با صفوان جمّال کاشف از دقّت عمل امام(ع) در مورد تربیت سیاسی شیعیان و در حقیقت شاهدی روشن بر این ادعا است. حضرت وی را سرزنش کرد؛ چرا که او شتران خود را به هارون کرایه می داد. امام(ع) به او فرمود: ای صفوان هرچیزی از تو صادر می شود نیکو و زیبا است، مگر یک چیز ؛ زمانی که صفوان بیشتر سؤال کرد، امام(ع) به او فرمود: کرایه دادن شترانت به هارون الرشید. پس از این گفت و گو صفوان شترانش را فروخت. 
2. امام(ع) به خاطر محافظت از مکتب شیعه بر تقیه کردن در آن زمان سفارش و تأکید نمود. محمّدبن خلاّ در این باره می گوید: از اباالحسن موسی کاظم (ع) در مورد قیام کردن برای ولایت سؤال کردم، حضرت فرمود: ابوجعفر در این مورد فرمود: تقیه کردن، آیین من و آیین پدران من است، و هرکس که تقیه ندارد، ایمان ندارد..
3. امام(ع) از طریق اصحاب و یارانش در دستگاه حکومت جایی پیدا کرده بود، چرا که اصحاب امام(ع) موقعیت های سیاسی مهمی در حکومت عباسی به دست آورده بودند، امام(ع) همواره با آن ها در مورد همکاری و برآوردن نیازها و حوایج مؤمنان شرط می کرد. از شیعیانی که در دستگاه حکومت عباسی بودند، می توان به: علی بن یقطین ، حفص بن غیاث کوفی که امر قضاوت را در دست گرفته بود، اشاره کرد و فضل بن سلیمان نیز کاتب منصور، مهدی و محمّدبن اسماعیل بود. همچنان که در پست وزارت و والی نیز قرار گرفت. حسن بن راشد وزیر مهدی، هادی و رشید بود. و حال آن که افراد یاد شده از یاران و راویان حدیث امام کاظم (ع) به شمار می آیند. [8]

مدرسه علمیه امام (ع) و مسأله رهبری :

به تحقیق امام صادق(ع) پیمان بسته بود که امامت را به فرزندش کاظم(ع) تحویل دهد؛ در این مورد امام صادق(ع) نزد یکی از اصحابش فرمود: به درستی که این فرزندم که تو او را دیدی، اگر از او آنچه در کتاب خداوند است، سؤال کنی، با آگاهی و علم پاسخ خواهد داد.[9]
به تحقیق امام کاظم(ع) این امانت علمی را پس از پدر بزرگوارش در دست گرفت و به پاخاست تا وظایف سنگین امامت را ادا کند و نیز علوم دینی و شریعت را منتشر سازد. گروهی از علما، راویان و محدّثان را تعلیم و تربیت نمود. با وجود شدّت اختناق اوضاع سیاسی حاکم در آن زمان و فشاری که از سوی حاکمان بر امام وارد می شد، حضرت هرگز مسؤولیّت علمی خویش را رها نکرد از همین رو حضرت به کنترل تهاجم فرهنگی و علمی صورت گرفته از سوی ملحدان و کافران زندیق موفق شد. در کتاب های رجال و تراجم به بیش از سیصد راوی که از امام کاظم (ع) نقل حدیث می کردند، اشاره شده است. [10]

شاگردان برجسته امام (ع) : 

به درستی که تاریخ علمی، مفتخرانه نام برخی از شاگردان جلیل، نمونه و هوشمند امام کاظم(ع) را بیان می کند و به بسیاری از تألیفات و نوشته های آن ها گواهی می دهد.
1. از جمله شاگردان فقیهِ امام کاظم(ع) می توان از: یونس بن عبدالرحمان، صفوان بن یحیی، محمدبن أبی عمیر، عبدالله بن مغیره، حسن بن محبوب سراد و احمدبن محمّد بن أبی نصیر یاد نمود.[11]
2. از جمله شاگردان امام(ع) که در علم کلام صاحب تألیف می باشند به هشام بن حکم، علی بن سوید و محمّدبن سنان و ... اشاره شده است.

شب یلدا مبارک

این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

ایرانی‌ها چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است جشن می‌گیرند. این سنت هنوز پابرجاست و ایرانی‌ها در شهرهای مختلف این شب را تا دیروقت بیدار می‌مانند و در کنار اقوام و آشنایان با خوراکی‌هایی مثل هندوانه، آجیل، انار و بسیاری از تنقلات سنتی دیگر شب یلدا را جشن می‌گیرند و به شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی می‌پردازند.شما هم می توانید نظر خود را راجع به این شب با ما در میان بگذارید.


جلسه 29/9/1391

جلسه امروز ۲۹/۹/۱۳۹۱درگلستان شهدای اصفهان برسر مزار شهید علی اکبر مجیدی فر که۱۱نفرازاعضای گروه دران شرکت داشتند برگزارشد.

 ابتدبرادر کریمیان ایات سوره ۹و۱۳سوره کهف راتلاوت کردند سپس برادر پیکانی عرض کردند این  ایاتی که خوانده شدهمان ایاتی  است که سرمبارک امام حسین تلاوت کردند ودرباره ی  این موضوع بحث کردندسپس اقای کریمی سرگروه محترم از معجزات شهدا برایمان حرف زدند. وبرسرمزار چندی ازشهدای پایگاه نیزرفتیم وفاتحه خواندیم.

جلسه امروز

جلسه امروز۲۹/۹/۱۹۳۱در پایگاه بعدازنمازمغرب وعشایادتون نره

شادی ارواح طیبه شهدا صلوات

شاید یکی ازاین شهدا باشد................

بازدیدچندی از بچه های گروه از۱۵شهید گمنام 27/9/91

 

گمنام نامدار
بی گناه سرزمین من !
چه کرده اند
با پیکر پاره پاره ات
دستان خون چکان نامر دان روزگار
*
مفسر آسمان
سردار بی سر !
چه سبک بال به دوش ها می رفتی !
سبک بار همچون عروج آسمانیت
شرافت خاک های سوزان !
میراث تو
باور رستاخیز کائنات بود
*
بهار آوا در سیاه سال های خون و قیام
بی گمان سال هاست که باد
نام تو را
در گوش برگ ها زمزمه می کند
*
نستوه ایستاده به چکاد رفعت
من دست های سترگت را
در کدامین خاک جستجو کنم ؟
وقامت پر افتخارت را
پای کدامین سپیدار ؟
در میدانگه رزم و کمین
من گام های پر توان تو را
بر پلک کدامین چشم رد بزنم
خون سرخ تو کدامین لاله را آبیاری کرده است
«گمنام نامدار»
چشمان بی نورم تقدیم حلقه ی
چشمان خالیت

بازدیدچندی از بچه های گروه از ۱۵شهید گمنام دراداره ی حفظ اثار دفاع مقدس که  با اصرار فراوان از مسولین توانستیم یکی ازشهدا ی گمنام رابه بازدیدپایگاه ببریم که موجب خوشحالی بسیاری ازبچه ها شد. درانتهاکربلایی مهدی خیامیان(مداح اهل بیت)باخواندن چند بیت روضه غرق در اشک شدیم نزدیک ساعت ۱۲بامدادبود که وقت وداع سررسید وبا آن شهید  خداحافظی کردیم .

درضمن این دومین شهیدی بود که به استقبال پایگاه آمد.

شادی روح همه ی شهداصلوات 

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

یاعلی

 

 

 

جلسه گروهی1391/9/22

جلسه امروز حلقه صالحین شهیدعلی اکبر مجیدی فر چهارشنبه مورخ 1391/9/22راس ساعت ۱۸:۳۰ که ۹نفر ازاعضای گروه دراین جلسه شرکت داشتنددرباشگاه شهدای رضوی برگزار شد.

ابتدای جلسه باقرائت قرآن کریم توسط برادر سلیمانی پور خوانده شد.بعد ازقرائت قرآن برادرعزیزی برای گروه خاطره ای ازخاطرات بچه های هشت سال دفاع مقدس رانیز بازگو کردندسپس آقای حسن زاده ازبیانات ولی فقیه بحث کردندبعدازبیانات ولی فقیه آقای کریمی سرگروه محترم  حلقه جلسه رابااین سوال شروع کردند: سوال :«اینکه هدفشان چه بوده که پابه عرصه بسیج گذاشته اند؟»اعضای حلقه  جواب هایی  زیادی دادندبعدازپرسش این سوال سرگروه محترم شروع به صحبت کردن شدند:

جواب اصلی سوال مطرح شده رانیز گفتند

هدف خلقت ما

داستان هایی ازتاریخ«شیخ بهایی»

نیکی به پدرومادر وواجبیت آن دراسلام

  درجمع دوستان پرداختند ودرآخرجلسه باخواندن دعای شریف سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به فرجام رسید.

درضمن یک نفر جدیدا به جمع اعضای گروه پیوسته.